dilluns, 11 de gener del 2010

ACTOR DE CINEMA(tot un clasic)


KLAUS KINSKI
Kinski va servir en l'exèrcit alemany durant la Segona Guerra Mundial a causa de les levas forçoses de les Joventuts Hitlerianas, encara que va passar la major part del temps com presoner de guerra sota control britànic.

Al finalitzar la guerra, va començar a actuar en obres de teatre amb una troupe ambulant, cobrant fama amb els seus monòlegs de William Shakespeare i del patriarca i prócer dels poetes maleïts, François Villon, a més de treballar amb grans directors teatrals que van inculcar en ell principis propis del teatre de la crueltat i conceptes de la teoria de la representació que utilitzaria durant tota la seva carrera. Però aviat va passar a la indústria del cinema, que va considerar molt més rendible.

Posseïdor d'un caràcter temperamental i irascible, això a causa de les seves actuacions teatrals en què en els seus personatges (que eren de caràcter neurótico), ho va fer quedar encasillado, era a més addicte sexual i d'una coprolalia irrefrenable, Kinski solia deixar al seu pas un deixant d'enemics personals a causa dels seus actes molt poc criteriosos i falta de bons modals.

Va debutar en el cinema en 1948, en el film Morituri. Va actuar en un gran nombre de pel·lícules, gairebé totes elles d'ínfima categoria, com ell mateix reconeixia, arribant inclusivament a dir "Sóc una prostituta. Faig aquestes escombraries pels diners, gens més".

No obstant, algunes d'elles van ser pel·lícules memorables dintre de les seves repectivos gèneres, com Doctor Zhivago (David Llegeixin, 1965) i Per qualche dollaro in più (Per uns pocs dòlars més o La mort tenia un preu, Sergio Leone, 1965).

Va aconseguir cert renom amb els seus papers de psicópatas i dementes arribant a ser d'alguna manera estereotipat per a ocupar dits rols.

La seva participació en Angel (Venus in Furs o Paroxismus) en 1968, va anar el punt de trobada amb un dels directors amb els quals més va connectar (potser més que amb Werner Herzog), Jesús Franco. Amb el director madrileny va travar una gran amistat, potser a causa de la peculiaritat d'ambdós caràcters.

El director espanyol és dels pocs que recorden amb plaure a Kinski, afirmant que ho prefereix a ell amb la seva bogeria i temperament, que a un Christopher Llegeix, per exemple, "massa senyoret anglès". Altres pel·lícules que va realitzar amb Franco van ser Jack the Ripper, El comte Drácula, Justine (Deadly Sanctuary)...

En els primers anys de la dècada del 70 va dur a terme una sèrie de polèmiques presentacions teatrals conegudes com Jesus Christus Erlöser o simplement Jesus Tour, en les quals enfrontava oberta i hostilmente al públic, s'autoproclamaba el Mesías i incitava la reacció visceral de l'auditori amb tota sort de provocacions. Els guions complets de les seves presentacions, així com el seu enregistrament en àudio, es conserven. El moment més cèlebre d'aquesta presentació es pot trobar en el documental biográfico El meu enemic íntim (Mein Liebster Feind, 1999), de Werner Herzog.

La reputación internacional de Kinski es va forjar indudablemente gràcies a les seves col·laboracions amb el director Werner Herzog —a qui, curiosament, havia conegut quan Herzog era encara un nen, doncs havien compartit pensió a Berlín.

Va col·laborar en les renombradas pel·lícules d'Herzog: Nosferatu, el vampir un film clàssic del terror que alberga una de les millors actuacions de Kinski, Aguirre:la còlera de Déu, Woyzeck, Fitzcarraldo, Cobra Verda i Nosferatu, fantasma de la nit, un paper fet a la seva mesura.

Entre Herzog i Kinski sempre hi va haver una difícil relació professional que es podria qualificar d'amor-odio i que va quedar plasmada en el documental El meu enemic íntim, en el qual Herzog afirma que ambdós van arribar a planejar assassinar a l'altre.

De fet Kinski es va expressar d'Herzog de la següent forma:

És un individu miserable, se'm pega com una mosca cojonera, rencoroso, envidioso, apestoso a ambició i cobeja, maligne, sádico, traidor, chantajista, covard i un farsante de cap als peus. El seu suposat "talent" consisteix únicament a torturar criatures indefenses i, si fa falta, matar-les de cansament o assassinar-les. Ningú ni gens li interessa, a excepció de la seva penosa carrera de suposat cineasta. Impulsat per un ànsia patològica de causar sensació, provoca ell mateix les més absurdes dificultats i perills i posa en joc la seguretat i fins i tot la vida d'uns altres, només per a després poder dir que ell, Herzog, ha domeñado forces aparentment insuperables. Per a les seves pel·lícules tira mà de persones poc desenvolupades mentalment i de diletantes, als quals pot manejar al seu antull (i, suposadament, hipnotizar!), i als quals paga un salari de fam, això si els paga. La resta són tullidos i avortaments de tot tipus, a fi de semblar interessant. No té la menor idea de com es fa una pel·lícula. Ja ni intenta donar-me instruccions. Fa temps que ha renunciat a preguntar-me si estic disposat a dur a terme les seves avorrides chorradas, ja que li tinc prohibit parlar.
Klaus Kinsky

Ja des d'un inici, les tensions en el tàndem Herzog-Kinski havien tocat becs perillosos i es van amenaçar de mort en repetides ocasions. D'altra banda, l'actitud de divo que ostentava Kinski en les filmacions li granjearon nombrosos enemics, fins al punt que, segons Herzog, en una ocasió un cap indi se li va oferir per a matar a Kinski.

L'actor va plasmar el seu rancor i ressentiment cap a Herzog en el seu autobiografía, en la qual diu, referint-se a Herzog:

"brut bastardo, que no sap gens de cinema, tot ho vaig rodar jo, no té gens de cultura, és un analfabet" i segueix "li trencaria la cara, li tallaria el cap, ho mataré amb el meu fusell de balines".
Klaus Kinsky

Tal vegada el millor passatge és quan comenta el dia en què l'actor va regalar al director uns caríssims pantalons de marca, durant el rodatge de Fitzcarraldo, i el director els va portar "pedorreados" durant tot el temps que va durar la filmació.

Afirma també que és un "cagat i gallina", que li té por als indígenes, i que és un cruel i vil que maltracta als animals i a la gent de la seva troupe. En fi, per a completar el quadre, cal dir que Werner Herzog afirma que aquests insults van ser una maniobra publicitària planejada per ambdós.

En qualsevol cas, les col·laboracions d'ambdós són considerades veritables obres mestres del cinema i, d'acord amb molts crítics i afeccionats, el millor treball d'ambdós es va produir quan van haver de col·laborar, ja que per separat cap d'ambdós va aconseguir tals cotes de genialitat.

La més turbulenta col·laboració de Kinski amb Herzog va ser, sense dubte, Cobra Verd, en la qual representava al tratante d'esclaus Francisco Manoel Dóna Silva. Durant el rodatge, Kinski va atacar físicament a Herzog i va abandonar el set sense haver conclòs la filmació. Dit episodi va acabar de trencar la relació entre Kinski i Herzog.

Després de la ruptura definitiva entre els dos artistes, Kinski va seguir interpretant papers en films de molt divers tipus. Va arribar a participar fins i tot en un film com Les fruites de la passió, en la qual afirma que els actors realitzaven l'acte sexual de debò.

Altres films d'aquesta època són Androide, La noia del tambor, Venom, Psicópata, Crawlspace... Va tornar al paper de Nosferatu en Nosferatu en Venezia i en 1985 va rodar a les ordres del director espanyol Fernando Colomo El cavaller del drac. Sembla ser que en aquest rodatge, Kinski va intentar arrencar amb la mà les barbes del director i es va pujar a l'esquena de Fernando Rei.

La seva última pel·lícula, rodada en 1989, va marcar el seu debut com director, guionista i fins a montador, per supòsit amb ell com protagonista. El títol va ser Kinski: Paganini, o solament Paganini, ambiciós projecte que en inici pretenia ser una miniserie de 16 hores per a la televisió italiana.

Segons Herzog, Kinski li va demanar que dirigís aquesta cinta, però la seva relació es trobava tan deteriorada que Herzog declinó el projecte, assumint total control, l'impulsiu Kinski. Una vegada que els responsables i productors del projecte van tenir accés al material inicial que Kinski va estar filmando van decidir avortar el rodatge, accedint a llançar-ho com un llargmetratge i ja no com teleserie. El film va acabar sent un caòtic i colorit reflex de la singular personalitat de l'actor i va rebre crítiques negatives, que, unides al fracàs econòmic de la cinta, van acabar per defenestrar el projecte.

Paradoxalment, és conegut el manifest interès que grans directors van tenir per treballar amb Kinski. No obstant això, aquest no dubtava a rebutjar a genis de la talla de Federico Fellini, François Truffaut, Pier Paolo Pasolini, Luchino Visconti i uns altres. Precisament, el famosíssim Spielberg desitjava explicar amb ell per a la sèrie d'Indiana Jones, però Kinski rehusó l'oferta.

Kinski era, a més, un erotómano, addicte al sexe i les seves fetes sexuals van quedar reflectides en la seva autobiografía, titulada Jo necessito amor.

A causa de la gran quantitat de papers de boig i assassí que va representar al llarg de la seva carrera, i al seu comportament obstinat i sovint obsessiu, se li solia considerar un geni demente. Es va casar tres vegades i, segons la seva pròpia autobiografía, va tenir almenys cinc fills, dels quals només a tres va tractar com tals: Nastassja, amb qui va tenir una relació conflictiva que acabo trencant el vincle pare-filla; Pola, i Nikolai Nanhoï. Tots van ser actors.

El seu físic tan característic, cabell ros, llavis gruixuts, mirada desquiciada i malvada, van marcar la seva carrera; el que unit a un caràcter poc estable, proper a la bogeria, completen un quadre molt reconocible i molt peculiar en el món dels actors.

Kinski, que s'havia retirat del cinema i de la vida pública, preparava les seves memòries quan va morir, als 65 anys, en Lagunitas, una parcel·la selvática en (Califòrnia), d'un Atac al cor.

Es diu que quan Fernando Colomo va ser informat de la mort de l'actor alemany, no va poder evitar espetar: "Descansem en pau".

Principals pel·lícules

* Temps d'estimar, temps de morir (1958).
* Espia per mandat (1962).
* Doctor Zhivago (1965), de David Llegeixin.
* La mort tenia un preu o Per uns pocs dòlars més (1966), de Sergio Leone.
* Jo sóc la revolució (1967), de Damiano Damiani
* Diamants a gogó (1968) .
* El gran silenci (1968)
* Marquès de Sade: Justine (1969).
* I Déu va dir a Caín (1970) d'Antonio Margheriti
* La venjança és un plat que se serveix fred (1971) de Pasquale Squitieri
* Aguirre, la còlera de Déu (1972), de Werner Herzog.
* L'important és estimar (1975).
* Jack The Ripper (1976).
* Nuit d´Or (1976).
* Woyzeck (1978), de Werner Herzog.
* Nosferatu, fantasma de la nit (1979), de Werner Herzog.
* Fitzcarraldo (1982), de Werner Herzog.
* El cavaller del drac (1985), de Fernando Colomo.
* Cobra Verd (1987), de Werner Herzog.
* Kinski: Paganini (1989), de Klaus Kinski.
* El meu enemígo íntim (Mein Liebster Feind) (1999), de Werner Herzog (pòstuma).

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada